Spolu pro Moravu má ambici po volbách vést resort kultury a památkové péče na úrovni kraje

Kultura čelí v době současné krize vážnému ohrožení. Lidé spojení s provozem kulturních akcí a organizací mají strach z budoucnosti. Prvním krokem je příprava kvalitní strategie a zásadní změna financování. Právě o tom hovořil v debatě se zástupci dalších stran Michal Doležel, který se o kulturu dlouhodobě zajímá a má za sebou celou řadu úspěšných projektů.




O kultuře nejen v souvislosti se sílící krizí se hovořilo na debatě Jihomoravský kraj a nezávislá kultura, kterou organizovala Unie zaměstnavatelských svazů ve spolupráci s Asociací nezávislých divadel ČR a spolkem Brno kulturní. Za Spolu pro Moravu na ní vystoupil Michal Doležel. Je příznačné, že se debaty zúčastnili zástupci pouze tří kandidujících stran, přestože pozvaných bylo devět. Jasně to ukázalo, pro koho je oblast kultury prioritou a pro koho ne.


Jak v rámci diskuze zmínil Michal Doležel, který zkušenosti nabíral jako organizátor celé řady projektů v oblasti kultury, Spolu pro Moravu má ambici vést resort kultury a památkové péče na úrovni kraje. Lidi na to máme, jak ukazuje i příklad právě Michala Doležela. Nejen pro Brňany jsou známé jeho aktivity ve vztahu k pokládání takzvaných kamenů zmizelých, oblíbeným historickým procházkám po Brně, projektu Paměť národa či rekonstrukcím hodnotné architektury. Naposledy se stal jedním z objevitelů unikátního bytu z 30. let na Hlinkách , ze kterého se v budoucnu může stát významný reprezentativní prostor.


„O kulturu se zajímám už od dětství, kdy jsem vstoupil do Sokola. Vždy mě fascinoval princip kalokagathie, tedy propojování kultury těla a kultury ducha. Spoustu aktivit jsem v tomto směru inicioval jako místostarosta Sokola Brno I. Organizoval jsem a stále organizuji řadu kulturních akcí,“ řekl v debatě Michal Doležel.




Spolu pro Moravu má jasno, že v době covidové je třeba pomoci kultuře. Nestačí však jen bezmyšlenkově nalít peníze. Úplným základem je vypracování pořádné strategie kultury. Michal Doležel připomněl, že v minulém volebním období se to podařilo v oblasti vzdělávání, kterou měl jako krajský zastupitel v gesci. Tomu musí předcházet zmapování kulturních aktivit v regionu, aby kraj vědět, kde vůbec může pomoci.


Zásadní proměnou by měl projít systém financování kultury. Dotační systém v sobě nese řadu nevýhod – přílišná časová náročnost a s ní spojená nejistota, špatná dostupnost pro nezávislou kulturu a závislost na rozhodování politiků. Osvědčilo se naopak financování prostřednictvím nadačních fondů, jako například u Jihomoravského filmového nadační fondu. Takový systém mimo jiné přispívá k větší nezávislosti na politicích. O penězích pro konkrétní projekty by prostě měli rozhodovat odborníci. Povede to ke větší stabilitě v oblasti kultury – kulturní pracovníci už nebudou závislí na aktuální náladě vedení kraje, které se navíc každé čtyři roky mění. Také je třeba využít dobré zkušenosti s Turistickým informačním centrem města Brna (TIC), které se stalo určitým „dramaturgem“ a efektivním propagátorem brněnského kulturního dění. Na mimobrněnském území by tuto roli mohla převzít regionální muzea.


Odkaz na debatu ZDE.


Foto: Brno kulturní, Michal Doležel, Áša Sárová

464 zobrazení

zadavatel: Spolu pro Moravu   zpracovatel: Burian Produkt, s.r.o.