Potvrzeno. Do Brna budou do 5 let jezdit vysokorychlostní vlaky

Umějí to ve Francii, v Německu, ve Španělsku i v Maroku, na jižní Moravě si na takové zprávy budeme muset počkat - bez kolejí, které vlastní stát, to nepůjde. Přesto se nám daří věci měnit k lepšímu, příkladem je první obnovená trať s dopravním terminálem po 40 letech v Židlochovicích, která je výsledkem práce našeho lídra, Jana Vituly, starosty Židlochovic a náměstka hejtmana kraje. Na rychlejší a pohodlnější spojení se připravuje i Znojemsko.



Kdo by neznal dobře fungující IDS JMK, Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje. "Kraj si pořídil také nové vlaky „Moravia“, které dopraví cestující do dopravních uzlů, kde na ně navazují autobusy. Co jsou však platné moderní vlaky, když chybí rychlé koleje a pohodlná nádraží, které vlastní stát" říká Jan Vitula, náměstek hejtmana kraje.






Tratě jsou sice v rukou státu, v Židlochovicích ale vědí, že když se člověk o něco dlouhodobě poctivě snaží, přinese to dobrý výsledek. Zejména díky úsilí Jana Vituly došlo k obnově trati z Brna do Židlochovic, kde stojí zbrusu nové nádraží. "Považuji to za skvělý úspěch. Nové nádraží s dopravním terminálem v Židlochovicích je první v naší zemi po čtyřiceti letech,“ říká starosta Židlochovic Jan Vitula.





Na srdci nám leží také Znojemsko. Ani třicet let od revoluce nestačilo k tomu, aby měl znojemský region odpovídající železniční spojení s Brnem. Například elektrifikace trati do Moravského Krumlova by umožnila nejenom cestovat novými elektrickými soupravami, ale i zkrátit dnešní hodinové cesty na polovinu. To by přineslo nepočítaně efektů – méně aut na silnicích, větší mobilitu lidí při hledání nové práce, snížení tlaku na bydlení v Brně, méně stresu, více volného času a zejména ekonomickou prosperitu celého regionu. Celá trať z Vídně přes Moravský Krumlov a Brno na Prahu přitom historicky patřila mezi hlavní dopravní osy na našem území.

Nyní se připravuje na tuto trať studie.


"Vynaložíme veškeré úsilí, aby nezůstalo pouze u ní", slíbil starosta Moravského Krumlova Tomáš Třetina, který upozornil na to, že koridor přes Břeclav je dlouhodobě přetížený. "Výzvou, na které usilovně pracujeme, je také obnovení trati ze Znojma do Rakouska. Uměle vytvořených hranic už bylo dost. Znojemsko jasně spáduje jak na Brno, tak do Vídně," dodává k tomu Znojemský zastupitel a zakladatel Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě Jiří Kacetl.



356 zobrazení

zadavatel: Spolu pro Moravu   zpracovatel: Burian Produkt, s.r.o.